tiistai 25. kesäkuuta 2013

NYC

Olin tosiaan kolmen päivän reissulla piipahtamassa Nykissä muutama viikko sitten, ja kyseessä oli sikäli iso juttu koska tää oli mun neitsytvierailu isoon omenaan. Otin ns. red eye - eli yön yli - lennon torstai-iltana ja olin perillä JFK:llä puoli kahdeksan aikaan perjantaiaamuna. Kun laskeuduimme tihutteli vähän, mutta säätiedotus ei näyttänyt kovin lupaavalta. Otin subwayn cityyn, ja kun nousin ylös metrotunnelista satoikin jo aivan kaatamalla. Sade tai myrsky, jonka opimme myöhemmin nimettäneen Andreaksi, jatkuikin aivan tauotta koko perjantain.

Mun cityoppaana toimi ex-lokaali Anna, ja sinnikkäästi vaeltelimme ympäri SoHoa ja Midtownia läpimärkinä. Hassua, kun niin monet paikat on tavallaan jo entuudestaan tuttuja leffoista ja telkkarisarjoista ja muista populaarikulttuurin tuotoksista! Pidimme mm. minibreikin sateelta tunnetun Dean & Deluca herkkukaupan leivostiskillä. Olin buukanut mulle ja Annalle Airbnb kämpän East Villagen ytimestä (tykkäsin alueesta tosi paljon!), ja illalla suoriuduimme Annan samoilla huudeilla ystävän Annen kanssa syömään lattarimesta Yucaan, ja katsomaan stand-uppia Eastville Comedy Clubille.

Yön aikana myrsky onneksi ymmärsi väistyä kaupungin yltä, ja lähdimme liikkeelle jo hyvissä ajoin, suuntama tois puol jokkee eli Brooklyn. Kävimme brunssilla Williamsburgissa ja tsekkasimme naapurustoa. East Riverin rannalta bongasimme tosi kivan Smorgasburg -ulkoilmafoodcourtin, ja otimme lautan Dumboon, Brooklyn Bridgen kupeeseen. Brooklyn Bridge parkissa pidimme viinilasillisen pituisen pit stopin, ja sitten haikkasimme sillan yli takaisin Manhattanille. (Manhattan vs Brooklyn = SF vs Oakland  - tosi paljon samoja piirteitä hipsteröitymisestä ja asukaspaosta aina kuuluisaan siltaan asti)










Seuraava etappi mun superturistin päiväohjelmassa oli Central Park ja Times Square, jonka olisi tosin voinut jättää väliinkin. Ihmisvalliahdistus. Illalla menimme mun entisen Accenture pomon Arronin järkkäämälle dinnerille ja baariin sekalaisella suomalaisseurueella.





Sunnuntaina sovimme brunssitreffit Tapin ja Joonan ja frendinsä Jessican kanssa, ja syötyämme jätimme J&J festarivalmisteluihin (olivat menossa Governor's Ball:iin) ja raahasin myöskin melko vastikään kaupunkiin saapuneen herra Honkavaaran tsekkamaan mun must-see jutun, High Linen Meatpacking districtilla. Ja sehän oli tosi kiva (tosin lyhyempi kun olin aatellut)! Käveleskeltyämme hikisessä +26 kelissä ympäriinsä riittävästi (ja hengailtuamme aikamme Apple Storessa Tapin puhelinta ladaten), pidimme lepotauon Standard hotellin kattoterassilla (huikeat näkymät & hyvät drinkit). Seuraavaksi matka jatkui West Villageen, jossa ihan sattumalta bongailimme Sinkkuelämää nähtävyyksiä – Magnolia Bakeryn ja Carrien talon. Paras bongaus oli kuitenkin Sockerbit – ruotsalainen karkkikauppa Christopher Streetilla. Irtissäkki kainalossa (ja hymy huulilla) olikin hyvä lähteä suuntaamaan takaisin kohti tukikohtaamme East Villagea. 











Ms Bradshawn talo

Eivät tienneet Amerikassa ettá näiden nimi on Kuolleet sikiöt

Sockerbitissa Marianneja! Fazerin suklaata!


Ja sitten olikin jo aika suunnata takaisin JFK:lle ja kohti kotoisaa länsirannikkoa. En käynyt yhdessäkään ravintolassa, joita olin suunnitellut, enkä esim yhdessäkään museossa, enkä Broadway showssa enkä… eli paljon hyviä syitä mennä uudestaankin :)

Pus,
Kaisa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti