keskiviikko 1. tammikuuta 2014

Etelänlomalla LA:ssa

Illinois'n talvesta takaisin San Franciscoon selvittyäni, kävin tosiaan kotona vain pakkaamassa uudet kamppeet kassiin, nukkumassa muutaman tunnin, ja seuraavana aamuan löysin itteni taas SFO:lta suuntana LA. LAXilla odottelin Micheä ja Wilmaa jonkin aikaa ja kun mimmit saapuivat San Josesta (Costa Rica) otimme bussin Santa Monicaan.

Olin vain päivää aiemmin buukannut meille Airbnb:sta Santa Monicassa sijaitsevan kämpän, joka osoittautui loistovalinnaksi, kun viime päiville osui kivan mahtavat kelit ja kapunkilomasta tulikin biitsilomaKämppä oli kaikinpuolin ok, mun mielestä vähän pimeä ja sotkuinen, mutta sijainti oli ihan ässä ja talossa oli myös uima-allas ja aurinkoterde. Vähän vastoinkäymisiä tuli vastaan heti saapumispäivänä, kun asunnon netti lopetti toimintansa (eikä siis toiminut koko aikana) ja jostain meille mysteeriksi jääneestä lokaatiosta kuului kerran minuutissa palohälytintä muistuttava piippaus, joka kävi hermoille. Onneksi ei ihan kauheasti ehditty viettämään aikaa sisällä.

"Kotikadulla", takana siintää meri

Talon pooli

W&M

Olimme jättäneet autonvuokrauksen niin viime tippaan, että lopulta LAXilta eikä Santa Monicasta eikä Venicestä löytynyt yhtä ainoata vapaata vuokra-autoa. Ei siis ollut oikein muuta vaihtoehtoa kuin pärjätä julkisilla, joka ei lopulta osoittautunutkaan yhtään niin vaikeaksi kun olimme arvelleet. Miche oli kaupungissa ekaa kertaa ja halusi nähdä pakolliset nähtävyydet, ja seikkailimme jopa Hollywoodin paikallisbussilla. Mä olisin halunnut näyttää Hollywood Hillsit ja Griffith Park Observatoryn (mun mielestä hienoin paikka Losissa) mutta auton puutteen takia ne jäivät nyt väliin.

Pääsääntöisesti meidän päiväohjelma koostui lähinnä hyvästä ruuasta ja juomasta, joka ainakinallekirjoittaneelle passasi enemmän kuin hyvin. Torstaina pysyimme Santa Monicassa, kävimme myöhäisellä lounaalla Urth Caffessa ja illalla suuntasimme kaupungissa asuvan tutun suosituksesta Misfits -nimiseen ravintolaan. Ravintola oli tosi viihtyisä ja ruoka tosi hyvää, tilasimme useita pieniä annoksia ja jaoimme keskenämme niin pääsi maistamaan useampaa annosta. Paikan drinksulista kuulosti myös oikein houkuttelevalta mutta tällä kertaa lipitimme vain viiniä.

Perjantaina suuntasimme aamiaiselle Dogtown Coffee -kahvilaan, joka kumarsi Santa Monican skeitti- ja surffihistorialle. Ite söin aamiaiseksi Acai Energy Bowlin, tosi hyvää vaikka olikin melkeen jälkkäri... Riittävän tankkauksen jälkeen oli biitsiköllöttelyn aika, ja kun se alkoi puuduttamaan, kävelimme rantapromenadia pitkin Venice Beachille. Esittelimme Michelle Venicen must-see jutut, skeittiparkin ja Muscle Beachin, sekä Californicationista tutut kanavat. Tässä vaiheessa myös tyttöjen frendi John ja kämppiksensä Nic olivat liittyneet seuraan. Kun taas tuli nälkä, John ehdotti välietapiksi Library Alehousea, jossa hän oli itse olut baarimikkona muutama vuosi sitten. Häppärilistalta puoli-ilmaista ruokaa ja $4 erikoisoluita, kyllä kelpasi! Lammas- ja pulled pork sliderit, mmmm. Täältä matka jatkui takaisin meidän kämpille, suihkuun ja aloittelemaan iltaa varten. Illalliselle ja drinkeille suuntasimme M Street Kitchen -nimiseen mestaan, jossa oli pojille tuttu baarimikko. Jälleen niin hyvää ruokaa. Tässä vaiheessa tuntui, että jokainen ateria on edellistä parempi!

Venicen kuuluisa skedeparkki...

...ja kanaalit

Libraryn sliderit, kolme erilaista $8
Ilta jatkui hienoon viktoriaaniseen taloon perustetussa The Victorian - iltamestassa. Paikassa oli kolme kerrosta (kellarissa erillinen The Basement -klubi) ja se oli ihan super sokkeloinen, mutta tosi symppis ja jengi oli miellyttävää.

Lauantaina aamu alkoi hieman homeess. mutta tsemppasimme aamiaiselle (tai brunssille, kello lähenteli puolta päivää) mun suosikkiketjuun Le Pain Quotidien'iin, joita ei edellenkään täältä pohjoisemmasta löydy. Yritimme vielä metsästää autoa kaikin mahdollisn keinoin, mutta heikoin tuloksin. Lopulta hyppäsimme bussiin suuntana Hollywood. Jossain vaiheessa nappasimme välipalaa In'n'Out:sta ja saimme jopa kasvissyöjä-Michen vakuutettua sen erinomaisuudesta. Alkuillasta päädyimme Roosevelt-hotellin allasbaariin, Tropicanaan, viinilasillisille. Tuolla olisi ihan kiva asua ensi vierailulla ;) Illalle olimme tehneet varauksen Cleo-ravintolaan, jossa Wilma oli syönyt kerran aiemmin. Paikka on moderni libanonilainen ja lunasti kyllä kaikki hehkutukset. Mun mielestä Losin ravintoloiden hinta-laatusuhde oli ainakin meidän otannan perusteella ennemmän kun kohillaan, Cleossakaan kustannus per nuppi ei ollut kuin 50 dollaria, vaikka otimme pullon viiniä ja olimme aterian päätteeksi aivan tupaten täynnä. Illallisen jälkeen raahustimme vielä viimeisillä voimillamme Katsuyaan, joka on tämän hetken the mesta Hollywoodissa. Mimmit polttivat tupakat ulkona ennen kun menimme sisään ja muuta asiakaskuntaa tarkastellessa alkoi vähän hirvittämään kehtaammeko edes mennä sisään converseissa ja farkuissa... Katsuya on Philip Starckin sisustama, mutta nyt täytyy kyllä sanoa etten ehkä ollut suunnittelijamaestron kanssa ihan samoilal linjoilla... monista ratkaisuista tuli ihan kotoisat SK-ravontolat mieleen. Puolen yön aikaan vietimme melko mielenkiintoisen tunnin köröttelessä bussilla takaisin Santa Monicaan.

Le Pain Quotidienin aamupalaa

Rooseveltin allasalue

Sunnuntaina tytöt hoitivat viimeisiä shoppailuja ja nautimme auringosta ennen kun oli aika lähteä LAXille, W&M pitkälle paluulle kohti Suomea ja mä vähän lyhyemmälle etapille kotiin San Franciscoon.

Kaiken kaikkiaan nasta reissu, kiitos mimmit!!