maanantai 30. joulukuuta 2013

Baja California

Ajankohtaisia on taas nää mun postaukset, mutta pistetään nyt eetteriin ihan senkin takia, että voin sitten ite kerrata myöhemmin mitä olen puuhaillut :)

Olimme marraskuun puolivälissä viiden päivän reissulla Meksikossa, Baja Californian niemimaalla, joka on se kummallinen suikale Tyynen Valtameren ja Meksikon "mainlandïn" välissä. Lennot San Franciscosta kestää vain reilu kolme tuntia, joten tuolla ramppaisi mielellään vähän useamminkin... Meksikosta on tullut ihan yksi mun suosikkimestoja! (Maa on toki ihan valtava ja olen nähnyt vain kaksi pientä nurkkaa.)

Meidän ohjelma oli aika action-packed, ja ihmeen kaupalla onnistuimme myös tekemään kaiken, mitä olimme suunnitelleet (ilman että se tuntui ihan hirveältä suorittamiselta). Lensimme Cabo San Lucasiin keskiviikkona 13.11. Kentällä meitä oli vastassa E:n vanha kaveri Vince, joka asuu Bajalla osan vuodesta. Lainasimme Vinceltä autoa ja jatkoimme matkaa Cabo Pulmoon, ehkä parin tunnin päähän, mutta tiet ovat hiekkateitä ja matkanteko hidasta niin saavuimme vasta pimeän tultua. Pulmossa asuimme Baja Bungalowsissa, joka on Ericin toisen kaverin Mattin isän bisnes. Torstaina pääsin pitkästä aikaa (ja ekaa kertaa Meksikossa, kun edellisellä reissulla ei sitten kelien takia päästykään) sukeltamaan, Pulmon edustalla on suojeltu riutta ja seudun parhaat dyykkispotit. Teimme kaksi sukellusta Cabo Pulmo Dive Centerin tyypien kanssa, opas oli kiva ja meidän lisäksi mukana oli vain kolme muuta. Eka sukelluksista oli kiva hylkysukellus ja toinen Los Morros -niminen matalahko riutta. Riutta näytti oikein hyvinvoivalta ja elämää löytyi, mutta kyllä Indo-kohteet silti vie voiton.

Matkalla rannalle

Cabo Pulmon biitsiä

Meidän "mökki" Baja Bungalowsissa  ja auto vasemmalla

Perjantaina suuntasimme takaisin Cabo San Lucasiin, josta olimme buukanneet hotellin yhdeksi yöksi. Cabo on Välimeren pahimpiin turistirysien kaltainen megaresortti, jossa - ja jonka ympärillä - tuhansilla jenkeillä on loma-asuntoja. Itse kaupunki on aika pieni ja rannalla ei saa hetken rauhaa kaupustelijoilta. Haluisin tavallaan nähdä millainen meiniki tuolla on esimerkiksi Spring Breakin aikaan... Me kävimme syömässa hummeri-illallisen, drinksuilla muutamassa paikassa, ja päädyimme lopulta Squid Roe (paras baarin nimi vähään aikaan!!) bailukeskukseen. Hauska ilta mutta yksi riitti mainiosti!

Pelikaaneja Cabon satamassa

Turistit

Turisti 1 radalla

Turisti 2
Lauantaina lähdimme taas tien päälle, ja supermarketti välietapin kautta Nine Palms -nimiselle biitsille, jossa telttailimme viimeiset kaksi yötä. Tämän takia meidän matkatavaroina oli iso kylmälaukku, teltta ja trangia.. Nine Palms ei ehkä ole maailman kaunein ranta, mutta tuolla sai olla ihan rauhassa ja suoraan edessä on surrfibreikki. Senkus aamulla mönkii ulos teltasta ja suoraan mereen! Melko passelia, vesi on lämmintä ja meille osui vielä hyvä tuuri sen puolesta, että swelli oli mulle sopivan pieni ja aallot kivoja 2-3 jalkaisia.

"Rantatie" , eli aikamoinen kärrypolku, menee ihan rantaviivassa

Roadtrip

Tällainen kaveri vastaanotti Nine Palmsiin

Meidän priva-villa :)

Ja muu leiri

Eric kertoi, että joitain vuosia sitten Nine Palms oli "secret spot", josta kukaan ei tiennyt, mutta nyt sana on kiirinyt ja meidän kanssa samaan aikaan siellä oli muutamia muitakin seurueita. Ei haitannut mua, hyvin mahduttiin. Maanataina sitten oli lähdön aika vaikka helposti olisi voinut vielä jäädäkin... tosin suihkua jo kaipasin rantaelämän jäljiltä, hiekkaa löytyi taas kaikkialta vielä viikko kotiinpaluun jälkeenkin :)